Patik, kamu dan lelaki..

Tuesday, March 08, 2011

Salam semua..

Wat pe je la ni??? sihat hari ni??? patik as usual bersiaran langsung dri office terchenta, Fakulti Sains Gunaan...

Naahh..hari ni patik nk bercerita pasal 'Aku seorang ABANG'...korang ade tak tergolong dlm keluarga yg dikelilingi adk beradik LELAKI?? adk beradik patik pon ade 1 jee perempuan...so patik tak pernah merasai psal adk beradik LELAKI je..

Entry kali ni adalh dri pemerhatian patik dlm 1 situasi dimana kawan patik yg merupakan seorang ABANG SULONG yg SEMUA adk beradik nye adalah LELAKI...diulangi LELAKI ok!!!

Untuk menjadi seorang ABANG SULUNG yg adk beradiknye kesemua lelaki bukan laa mudah yg disangka...hanya dengan pemerhatian patik yg singkat...patik telah membuat sedikit kesimpulan..


  • Seorang yg tegas
Apa yg patik lihat dengan kawan patik seorang yg TEGAS..dengan ketegasan seseorang tu..sesorang abang bole mengcontrol adk2 nye dlm setiap situasi seprti time tidur, solat, makan dan sebagainya..

Sebagai contoh: Dengan hanya 'tune up' kan sikit suara adk beradik beliau bergerak dan menurut perintah dengan lebih pantas...
  • Pegangan agama
Alhamdulillah kawan patik ni seorang ni mmpunyai pegangan agama yg baik...banyak yg patik belajar secara tak langsung dri beliau..dengan ilmu agama yg dimiliki beliau membolekan beliau mengcontrol adk beradik nye..

Sebagai contoh: Bila time solat je..beliau akan keep on mengingatkan adk2 beliau untuk solat..
  • Ketua yg baik
Dalam mengcontrol adk beradik yg kesemua nya lelaki..beliau bg patik dh menunjukan teladan yg baik..disitu mmg amat perlu utk menjadi ketua a.k.a pemimpin yg baik..

Sebagai contoh: Beliau akan memastikan adk2 akan melakukan kerja..ada yg membasuh baju, ada yg menolong didapur dan ade yg menolong apa yg sepatutnya..haaaa good kan???



Jujur patik cakap patik respect kawan patik ni...bukan senang bila kita dikelilingi adk beradik kesemua nya lelaki..mcm2 perangai yg wujud..patik pon tak reti laaa klu dh semua lelaki...bg patik bile semua dh lelaki tiada kelembutan disitu..hanya kekerasan, marah dan penuh dengan hiruk pikuk dlm menghandle semua ni..tak tau laa sejauh mane kebenaran ini...la ni bru laaa patik paham sedikit sebanyak perangai dan tingkah laku kawan patik ni...

Alhamdulillah, patik dikurniakan seorang adk perempuan dlm adk beradik patik..didalam kekerasan still ade kelembutan disitu..klu degil, sepak lempang ala2 manja naik gak weeehhh...dh tak mo dengar ckp so kne laa...

Ini hanyalah coretan ikhlas dri mata hati patik..bukan untuk menceritakan perihal orang lain..hanyalah sebagai melihat betapa warna warni nya dlm kehidupan setiap insan yg bergelar manusia ni...

Sekian entry kali ni..

Jumpa lg..

Babai..


You Might Also Like

24 komen

  1. tahniah..
    adik beradik saya semua laki2..^^

    ReplyDelete
  2. wah gilerh laa PATIK.
    walaupon apezs SULUNG. Tapi adek no 2 yg konker kuasa SULUNG itu haha.. takpe apezs suka haha..

    ReplyDelete
  3. Wah2..mmg betol..abg aku seorang yg sgt tegas!

    sgt menjage kebajikan adik2 die..

    ReplyDelete
  4. ::FAIZ FARISH::
    ehh..mne de laa..patik ank ke3 dri 5 ok...so aku ditengah2..

    ReplyDelete
  5. apezs shah:
    ni dri hati sanubari patik jee...heheh

    ReplyDelete
  6. syer anak bongsu...hahahahahah

    ReplyDelete
  7. syer anak bongsu...hahahahahah

    ReplyDelete
  8. syer anak bongsu...hahahahahah

    ReplyDelete
  9. Waaa...!! hehe tp you abg yang relek je kan? :D

    ReplyDelete
  10. bagus lah entry nih..
    mmg menggambarkan my big brother pown..
    sayer sbg anak bongsu mmg selalu kane suruh jerk ngn my big brother,.. haha
    tapi xper adik yg dengar kater..

    ReplyDelete
  11. kalau laa saya ada abg macam tuh..
    =)

    ReplyDelete
  12. adikbradik CB byk laki bnding pompuan, tp CB tgk laki keluarga CB mostly xcmtu pn..so xthu actually ape tugas laki sebenarnyer, sekian. ;p

    ReplyDelete
  13. Entry yang baik ni pojie.panduan juga nih!

    ReplyDelete
  14. Syaratul Ain Muhammed Hafiz :
    adoi CB...lain fmily lain kot..ni dri pemerhatian babah je..

    ReplyDelete
  15. FaizalSulaiman ;
    TQ faizal support patik..TQ again..

    ReplyDelete