Tak yah laa nak KECIL HATI.....

Tuesday, July 12, 2011

Hai semua.

Hanya sebagai perkongsian untuk kali ini. Untuk peringatan diri patik dan mungkin korang semua.

“Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita BERKECIL HATI”.

I’m so confused..

Kenapa orang kecil kan hati kita, kita pulak yg berdosa? Then I asked my dad what’s that mean.

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.

Anak: uiikk.. tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun kan yah? *tanda nk protes

Ayah: Kerana orang yg menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.

Anak: *blur


Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.

Anak: Ooooooo cm tu ek yah… ook dh paham….

Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu...budak tu dah banyak sakitkan hati dia…..” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.

Anak: *termakan cili

So, the conclusion nye, jangan mudah terasa hati yee kawan2. Jika kita terasa hati maknanya kita tak redha dengan Allah. Nanti Allah pun tak redha dengan kita.. Na’uzubillah.

p/s: di sini saya ingin megambil kesempatan..mohon maaf kepada semua sahabat-sahabat yang mengenali diri saya…andai ada yang terguris perasaan sepanjang persahabatan kita….maaf ya… ^_^

-Ahmad Fauzi Aryaan-

p/s: time kaseh dri [SUMBER]

You Might Also Like

24 komen

  1. owh mcm tu... nice sharing... thankz ya..

    ReplyDelete
  2. cintai Tuhan, Sayangi manusia . Insya Allah, takde nak kecik kecik hati lagi dag lepas ni. #peace#

    ReplyDelete
  3. thanx....buat sye berfikir.....

    ReplyDelete
  4. [k]o{q}i[n]
    akceli baru jee tau...sme2 share laa ek..

    ReplyDelete
  5. Atiah Zainal:
    sme laaa..x yah laa nk kecik hati ek...

    ReplyDelete
  6. najibah binti che awang:
    bole silakan...x salah same2 nk share kan..

    ReplyDelete
  7. yekew?..xtaw pn.tq 4 sharing..
    lps nie xnk kecil hati ag r..hehe..
    mye pn nak mnx maaf kalo da yg trsalah..
    huhu

    ReplyDelete
  8. hmmm..nice sharing la..

    kita pun selalu berkecil hati dengan orang walhal kadang2 tak perlu pun kecil2 hati bagai ni..pastu yang paling dasyat plak..kita ni suka citer kat orang lain yang kita ni sedang berkecil hati..

    bila baca entry ni, kita rasa malu..kita rasa berdosa sebab tak Redha pada ujian NYA...

    dan sebenarnya kita tak perlu pun nak berkecli hati kan..sebab tu la kot kita kena amalkan konsep "kelebihan disyukuri..kekurangan diredhai"..kita anggap je la kekurangan diri kita kerana berkecil hati bila orang buat kita dan juga kekurangan dia barangkali..so, bila kita redha..xde istilah 'KECIL HATI"..

    A.F.A: JOM SAMA2 UBAH DIRI KITA MENJADI INSAN YANG LEBIH BAIK..

    hari ni kita belajar untuk lebih bersabar..banyak bersyukur dan redha..

    ok A.F.A??

    just CHILL~~~~hidup kan untuk dinikmati..

    daaa~~~

    ReplyDelete
  9. Ya Allah baru malam tadi abg berkecil hati dengan seseorang... sehingga berlaku pujuk memujuk hahaha.... ishhh..tak tau rupanya jatuh hukum pulak...thanx pojie atas perkongsian ilmu itu.. seharusnya kita kena banyak bersyukur dan menerima dengan redha. insya allah..

    ReplyDelete
  10. ayah2 nak aiscream~ ahaha, thanks for the beautiful word :)

    ReplyDelete
  11. ::FAIZ FARISH::
    yeszaaa..ayah mmg baik...

    ReplyDelete
  12. NIK NORZIEHANA :
    sokong nik..akceli sekadar perkongsian...mmg dh tersedar jap ni...

    ReplyDelete
  13. zizidiazora:
    abg zizi akceli patik pon bru jee dpt tau menda ni..bukn laa jatuh hukum..tp kire cm x elok malah klu kita terasa hati ni smua akan efect semua org..

    ReplyDelete
  14. izzad b*:
    same2..hanya sebagai perkongsian...

    ReplyDelete
  15. FaizalSulaiman:
    same2...sharing is caring...x gitu...

    ReplyDelete
  16. kite selalu kecil hati dgn org T_T

    ReplyDelete
  17. pokcik nk kecik kn hti ni sama baba,,,bru mesra alam,,,,pewittt

    ReplyDelete
  18. maaf bole.tp kene banje flight ticket g london dulu...amacam???????????

    ReplyDelete
  19. nnt kamu jd ayah pun nasihat pd ank mu bgitu ya

    ReplyDelete