Kulit lembu dimulut mu...

Friday, November 11, 2011

Assalamualaikum & Salam sejahtera semua.


. Kulit Lembu .

Kulit lembu dimulut mu????? Ape laa yg patik nk cite kan akceli ek. Nahhh korang penah makan kulit lembu tak??? Akceli patik pon tak penah makan makanan eksotik ni haaa. Agak pelik jgak patik tgk keadaan nye. Tapi bagi penduduk di Kampung Sg. Lang Baru, Banting Selangor, kulit lembu adalah sedap serupa dengan perut lembu.

Nak dijadikan cerita, patik telah pulang ke kampung tempoh hari melawat sedara mara di Kampung Sg. Lang Baru. Patik telah melihat 1 ampaian jemuran rumah sedara patik yg tersidainya berhelai2 "kain buruk" berwarna coklat. Patik mempersoalkan kenapa nk jemur "kain buruk" tu??? Rupanya "kain buruk" yang disangkakan adalah kulit lembu akan dijadikan lauk utk dimakan. #telan air liur patik sbb pelik sgt.

So sempat patik diajarkan cara "masak lemak kulit lembu"...

Kulit lembu basah akan dijemur lebih kurang 2,3 minggu. Seeloknya dijemur sambil diasapkan dengan bakaran daun pelapah kelapa supaya aroma lembu akan ilang dek bau bakaran pelepah tu.

Bila dh kering, kulit lembu akan direndam supaya menjadi lembut & di rebus dengan air panas supaya bulu-bulu pada kulit senang ditangglkan nanti.

Kulit ini akan direbus & bole laaa dimasak.

. Masak Lemak Kulit Lembu . Align Center

Akceli patik dh rasa kulit lembu ni, rasanya lebih kurang dengan perut lembu tp kulit ni lg sedap sikit kot bg lidah patik. Selain dimasak lemak, kulit ni bole dimasak sambal jawa atau pon sambal tumis.
Ni adalah pengalaman patik merasai msakan yg agak eksotik a.k.a pelik dimata patik. Kebiasaannya kulit lembu akan ditanam tapi sebaliknya ianya still bole jadi juadah yg agak menyelerakan. Korang bole laaa nk cb makan kulit lembu ni. Pergghhh mmg bertambah2 ok nasiknye!!!

Sekian

-Ahmad Fauzi Aryaan-

p/s: terasa nk makan TESTIS lembu..sedap ke???

You Might Also Like

12 komen

  1. Boleh makan ek? hm, aku baru tau. sian aku

    ReplyDelete
  2. mana sama rasa ngan perut lembu bang oii. perut lembu lembik sikit. kulit lembu sedap lagi.

    mula-mula kenal kulit lembu rasa geli je nk mkn tp bila dah rasa. best pulak.

    kulit lembu ni best buat masak taun (masakan jawa) yang memang bubuh cili banyak2. peh...terangkat la.

    ReplyDelete
  3. weh apaa rasa ? sedap kee ? -__-

    ReplyDelete
  4. seumur hidup tak penah dgr kulit lembu boleh dimakan. ni la 1st time dengar dan teringin pulak nak rasa.

    ReplyDelete
  5. ::FAIZ FARISH::
    bole jee...ni makanan org2 kmpg cna..sedap~~

    ReplyDelete
  6. MakNgah :
    hehehe...tp lebay kurang laa kan..

    ReplyDelete
  7. Kulit lembu boleh makan ke??? Hahhha baru tahu ==!

    ReplyDelete
  8. perut lembu buat air asam/sup sgt2 best!

    ReplyDelete
  9. Diafrica kulit lembut adalah Makanan ruji bg dorg ..kulit lembu dijadikan stew tomato pedas

    ReplyDelete
  10. Di Africa perut lembu adalah makanan ruji mereka,dorg selalu masak stew tomato pedas.

    ReplyDelete