Posts

Showing posts from June 11, 2012

Aktiviti si jejaka teruna

Image
Assalamualaikum & salam sejahtera semua. Hari ini patik tidak ke fakulti atas sebab malas yang mendalam telah menguasai diri ini. So bila patik berada dirumah, macam-macam aktiviti yang patik buat termasuklah aktiviti membeli barangan dapur. Untuk pengetahuan semua, adik beradik patik hanya mempunyai seorang jee perempuan. Jadi segala aktiviti mengemas rumah, memasak, membasuh baju dan sebagainya perlulah kami adik beradik lelaki yang membantu. Kesian tengok mak patik dok buat kerja sorang-sorang. Jadi dari kecil patik dah didedahkan dengan melakukan aktiviti rumah. Kalau setakat mak patik tiada kat rumah tu, kalau nak masak lauk goreng-goreng tu bole laaa macam sambal sardin ke, sambal goreng belacan tu kire pandai laaa. Tak kisah laa rasanya apa, janji SEDAP. Hehehe. So aktiviti hari ni adalah patik perlu ke pasaraya untuk membeli sayur mayur dan segala apa yang diperlukan. Mak patik akan membuat senarai dulu sebelum ke pasaraya. So aktiviti memilih pon d

Konsep hadiah dan 'sampul-salam-kaut'

Image
Assalamualaikum & salam sejahtera semua. Seperti kebiasaan, undangan sesebuah majlis seperti kenduri kahwin, tidak lekang dengan pemberian hadiah atau 'sampul-salam-kaut' daripada tetamu kepada tuan rumah sebagai salah satu konsep 'bantuan' bagi meringankan beban tuan rumah sepanjang mengendalikan majlis tersebut.  Seperti dikampung-kampung, bantuan yang selalu orang kampung akan hulurkan seperti memberi beras, susu, tepung dan barangan harian lain. Seronok melihat konsep yang mereka amalkan sehingga kini. Kampung patik pon masih mengamalkan konsep sedimikian rupa. Itu adalah konsep orang-orang di kawasan kampung. Tapi bagi dikawasan bandar, konsep memberi hadiah dan 'salam-kaut' ni sering diamalkan. Bagi yang sudah berkeluarga, mereka lebih kepada konsep 'salam-kaut' sebagai tanda ucapan terima kasih diatas jemputan yang pihak tuan rumah lakukan.  Bagi golongan muda dan lebih-lagi bujang macam patik ni, patik lebih gemar membe